Formål
At sikre fokus på at skabe den bedst mulige overgang ved de store skift i elevens skolegang på Nydamskolen
Kort principbeskrivelse
Den gode overgang har fokus på:
At sikre elevernes trivsel og en god relation mellem de nye voksne og de nye elever.
Ved at det nye team blandt andet møder og underviser deres nye elever inden skolestart
Ved at afgivende og modtagende team blandt andet holder fælles erfaringsoverdragelse
Ved at hovedfokus i alle overgange i starten ikke er det faglige arbejde - men relationsarbejdet og trivslen.
Den gode overgang har fokus på:
At sikre en god information til og en god kommunikation med de nye forældre.
Ved blandt andet at afholde et socialt forældrearrangement inden skolestart, hvor der også vælges K-forældre
K-forældre inddrages herefter altid i planlægning af forældremøderne
Inklusionsmedarbejderne har en helt særlig rolle for at sikre ovenstående og den røde tråd i overgangene.
Nye elever i løbet af året:
De nye forældrene deltager i infomøde inden opstart - med ledelsen.
Eleverne kan komme på besøg inden opstart, når forældrene har valgt Nydamskolen.
Ledelsen skal sikre, at der er en tidsmæssigt afsat ramme for arbejdet med overgangen, så der er en fast struktur og forventning til medarbejderne
Information
Der er af skolebestyrelsen udarbejdet et lille idekatalog som inspiration for medarbejderne
Evaluering
En gang årligt for hver af de store overgange – efter efterårsferien
Generelt
Det er altid en god ide at søge sparring ved det afgivende team.
Lav evt. en fælles flyttedag med både afgivende og modtagende team
Børnehaveklasse – SFO
Der er udarbejdet et velbeskrevet forløb i overgangen 1.3 fra børnehave til SFO
SFO – 0. årg.
Sikre gode legeaftaler
Der er udarbejdet et velbeskrevet forløb i overgangen fra SFO til 0. årgang
0.– 1. årg.
Sikre gode legeaftaler
Der arbejdes videre i opstarten med det afsluttende emne fra 0.årgang
3. - 4. årg.
Indskoling og mellemtrin taler sammen, så elever og de nye voksne har ”hilst” på hinanden inden skolestart på 4. årg. og har set de nye lokaler mm.
6. – 7. årg.
Der laves særlige overgangstiltag i forhold til kommende Nybølelever.
Eleverne har idræt sammen og andre fælles aktiviteter
Overgangsmedarbejderen er på besøg i Nybølelevers hverdag på Nybøl skole.
9. –
Det konkrete informationsarbejde omkring overgangen til ungdomsuddannelserne tilkøbes hos UU