Formål
Fremme elevernes evne til at samarbejde på tværs af nationer og kulturer
Fremme viden om andre lande, deres kultur og værdier
Fremme bevidsthed om globale sammenhænge
Fremme interkulturelle og internationale kompetencer
Kort principbeskrivelse
De overordnede rammer for det internationale samarbejde sættes af kommunens læseplan området.
Den internationale dimension er en tværgående dimension i folkeskolen. Dimensionen hviler på et helhedssyn og skal derfor tydeliggøres på tværs af fag og i flere fag. Eleverne skal kende læringsmålet. Den internationale vejleder har tovholder- og koordinatoropgaven.
Arbejdet med den internationale dimension skal spænde over faglige og tværfaglige forløb og gerne i samarbejde med udenlandske skoler og igennem varierede læringsformer.
Konkret betyder det på Nydamskolen, at
- Den internationale dimension fremgår af klassernes årsplaner
- Indskoling og mellemtrinet er forpligtet på at deltage i minimum et internationalt projekt per afdeling.
- Overbygningen skal deltage i minimum et internationalt samarbejdsprojekt, som kombineres med et ophold i det pågældende land.
Information
Overbygningen har følgende aftaler:
- På alle årgange arbejdes der med e-kommunikation på tysk/ engelsk med en udenlands skole.
- Konkrete bundne opgaver, som beskrevet i skolens oversigt over bundne faglige forløb.
Evaluering
Ved alle forløb er der aftalt synlige læringsmål og lavet en før- og eftertest