Formål:
Tidligt at identificere og give målrettet og intensiv hjælp til elever i læse-skrivevanskeligheder.
Handleplan:
0.årgang: Sprogvurderinger:
September –oktober: Individuel screening af alle elever med testmaterialet: ”Børns Fornemmelse
for Skriftsprog”- BFS. Læsevejlederstøtte til elever med få skriftsproglige fornemmelser og
erfaringer. PPR inndrages i forbindelse med særlige problematikker: Opmærksomhed,
talevanskeligheder, motorik etc.
Januar – februar: Gruppeprøve med DLB – ”Dansk Lyd og Bogstav”. PPR inddrages, hvis en elev
scorer meget lavt og er gået i stå i sin læseudvikling.
1.årgang: ”Læseløftet”:
15 ugers intensiv, daglig læsetræning for de elever, der efter indskolingens læsekursus scorer lavt i
OS64 – kategori C2 –C3.
Max. 6 elever, 75 timer!
PPR inddrages, hvis elever efter 15 ugers intensiv satsning stadig ikke rykker, og der ikke er
åbenlyse forklaringer derpå.
3.årgang: Screening for risikozonen for dysleksi, ”DVO- testen”:
August-september: 3.årgang gruppetestes med non-ordstest, 25 ord.
Elever med 8 rigtige eller derunder screenes individuelt i forhold til højtlæsning af nonord, rigtige
ord og fonologisk subtraktion. Elever, der scorer lavt i den individuelle testning tilbydes VAKS –
kursus i ressourcecentret.
VAKS står for Vælg AfKodningsstrategi, 75 timer!
Her arbejdes med 5 afkodningsrettede strategier.
Efter endt kursus testes eleverne igen.
Elever, der har specifikke læse-skrivevanskeligheder testes af læsevejleder med materialet:
”Testbatteriet – sprog og hukommelsesprøver”- hvorefter PPR inddrages med konsultative møder
omkring enkeltelever. PPR og tale-hørelærer kan også inddrages under VAKS, hvis det vurderes
nødvendigt.