USU bidrager til:
- at øge alle elevers læring
 - at mindske den sociale arvs negative virkning
 - at sikre trivsel i og omkring skolen for elever
 - at styrke forældreopbakningen
 
Usu bidrager til:
- at skabe sammenhæng mellem teori og praksis
 - social træning
 - at lære at lære
 - at skabe en ”vi-følelse” i forhold til skolen
 - samfundsorientering
 - at være studieforberedende
 - differentierede fagtilbud (holddeling) og bevægelse tænkes ind
 - USU understøttes af et højt informationsniveau til/inddragelse af forældre
 - USUtimer læses hovedsagelig af teamet.
 
Bestyrelsens langsigtede strategi:
Bestyrelsen ønsker at arbejde hen mod en skole, hvor undervisningen ikke baseres på hjemmearbejde.
Denne skolehverdag indføres, når de nødvendige forudsætninger er etableret:
- Ugeplanerne laves, så forældre kan følge indholdet i skoledagen.
 - Der arbejdes på hele skolen/i alle årgange med målstyret læring
 - Elevplanen er et aktivt og dynamisk redskab for alle
 - Andre typer af fordybelsesopgaver er afprøvet (Familieopgaver – studieopgaver.)
 - Forældreinformationen skal være høj, inden den endelige gennemførelse