USU bidrager til:
- at øge alle elevers læring
- at mindske den sociale arvs negative virkning
- at sikre trivsel i og omkring skolen for elever
- at styrke forældreopbakningen
Usu bidrager til:
- at skabe sammenhæng mellem teori og praksis
- social træning
- at lære at lære
- at skabe en ”vi-følelse” i forhold til skolen
- samfundsorientering
- at være studieforberedende
- differentierede fagtilbud (holddeling) og bevægelse tænkes ind
- USU understøttes af et højt informationsniveau til/inddragelse af forældre
- USUtimer læses hovedsagelig af teamet.
Bestyrelsens langsigtede strategi:
Bestyrelsen ønsker at arbejde hen mod en skole, hvor undervisningen ikke baseres på hjemmearbejde.
Denne skolehverdag indføres, når de nødvendige forudsætninger er etableret:
- Ugeplanerne laves, så forældre kan følge indholdet i skoledagen.
- Der arbejdes på hele skolen/i alle årgange med målstyret læring
- Elevplanen er et aktivt og dynamisk redskab for alle
- Andre typer af fordybelsesopgaver er afprøvet (Familieopgaver – studieopgaver.)
- Forældreinformationen skal være høj, inden den endelige gennemførelse